Головна | Реєстрація | Вхід | RSSСереда, 07.12.2016, 12:27

Блідчанське НВО "ЗОШ I-II ст - дитячий садок"

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 5
Гостей: 5
Користувачів: 0
Головна » 2016 » Березень » 24 » Відкритий урок з української літературри вчительки української мови та літератури Онищенко Ірини
10:52
Відкритий урок з української літературри вчительки української мови та літератури Онищенко Ірини

  

УКРАЇНСЬКА  ЛІТЕРАТУРА   9 КЛАС

Тема: Т.Г.Шевченко "На панщині пшеницю жала...", "Марія", "У нашім раї на землі...". Різні типи втілення жіночої долі.

Мета: дати учням поняття про становище жінки в кріпацькій Україні часів Шевченка; допомогти учням усвідомити ідейно-художні особливості творів поета про жіночу долю, відчути красу поетичного слова, передати захоплення поета красою жінки, мрію бачити її щасливою; розвивати навички порівняльного аналізу способів утілення теми жіночої долі у творчості Шевченка, вміння висловлювати власні судження щодо порушеної проблеми; виховувати шанобливе ставлення до жінки в усіх її іпостасях (жінка-мати, жінка-кохана).

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка; виставка його творів, присвячених жіночій долі: картини поета на цю тему: „Марія”,.„Циганка-ворожка”, „Катерина”; ілюстрації із зображенням Святої Матері; дидактичний матеріал. 


Хід уроку
І. Організаційний момент. 
Емоційна готовність учнів до уроку
ІІ.Перевірка домашнього завдання.
Заслуховування учнівських міні-творів на тему "Майбутнє Івася"(за твором Т.Шевченка"Катерина").
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Цитатний диктант
Завдання: за поданими рядками поезій Т.Шевченка визначити його назву
1. І мене в сім'ї великій,
  В сім'ї вольній, новій,
  Не забудьте пам'янути
  Незлим тихим словом. ( "Заповіт")
2. Доле, де ти! Доле, де ти? 
  Нема ніякої;
  Коли доброї жаль, Боже, 
  То дай злої,злої! ( "Минають дні, минають ночі")
3. Реве та стогне Дніпр широкий, 
  Сердитий вітер завива, 
  Додолу верби гне високі,
  Горами хвилю підійма. ("Причинна")
          4. Утни, батьку, щоб нехотя
              На весь світ почули, 
              Що діялось в Україні, 
              За що погибала, 
              За що слава козацькая
              На всім світі стала! ( "До Основ'яненка")
         5.  Все йде, все минає і краю немає, 
  Куди ж воно ділось? Відкіля взялось?
  І дурень, і мудрий нічого не знає.
  Живе...умирає...одно зацвіло,
  А друге зав'яло, навіки зав'яло...
  І листя пожовкле вітри рознесли. ( "Гайдамаки")  
        6.   Он глянь, - у тім раї, що ти покидаєш, 
              Латану свитину з каліки знімають,
              З шкурою знімають, бо нічим обуть 
              Княжат недорослих; а он розпинають
              Вдову за подушне, а сина кують,
              Єдиного сина, єдину дитину,
              Єдину надію! в військо оддають! ("Сон")
7. Кохайтеся, чорноброві, 
Та не з москалями, 
Бо москалі – чужі люде,
Роблять лихо з вами. ( "Катерина")
8. За горами гори, хмарою повиті,
Засіяні горем, кров'ю политі.
Споконвіку Прометея 
Там орел карає, 
Що день божий добрі ребра
Й серце розбиває. ( "Кавказ")
        9.  Нема на світі України, 
             Немає другого Дніпра,
             А ви претеся на чужину
             Шукати доброго добра,
             Добра святого. ( "І мертвим, і живим...")  
10.  Замовк неборака, сиротами кинув
 І гори, і море, де перше витав,
 Де ватагу пройдисвіта
 Водив за собою, - 
 Все осталось, все сумує,
 Як руїни Трої. ( "На вічну пам'ять Котляревському") 
11.  Пішла полем, ридаючи,
В тумані ховалась
Та крізь сльози тихесенько 
Про вдову співала. ( "Наймичка")
12.  А мене, не знаю защо, 
Убити – не вбили,
Тільки мої довгі коси
Остригли, накрили
Острижену ганчіркую, 
Та ще й реготались. ( "Лілея") 
2. Рефлексія. Відгадайте зашифроване слово.
Кожна цифра відповідає літері, яка розташована в алфавітному порядку. Якщо її правильно вибрати, можна прочитати слово, яке є закінченням прислів'я: "До людей – по розум, до матері – по ..." ( серце)
22 7  21  27  7
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
V. Основний зміст уроку.
                                                           Мати – це ім'я Бога на устах і в серцях                            
                                                           маленьких дітей.
                                                                                                В.Текерей
                                                           На сонці тепло, а біля матері добре.
                                                                                                Українське прислів'я
                                                          Такого полум'яного материнства, такого
                                                          апофеозу жіночого кохання і жіногої муки,
                                                          мабуть, не знали ні до одного з поетів світу.
                                                                                                 М. Рильський
                                                          Нічого кращого немає, 
                                                          Як тая мати молодая
                                                          З малим дитяточком малим.
                                                                                                 Т.Шевченко
1. Вступне слово вчителя.
Любов матері всеохоплююча, безкорислива, безкінечна. Серед усіх людських законів є один невмирущий у своїй благородності – вміння жертвувати собою. Найвища самопожертва – в материнстві, бо мати дарує дитині не тільки безмежну любов, віддає все життя, всю себе, кожну мить сердечної теплоти. Мати любить усім серцем, усім своїм єством, не задумуючись над тим, як ми за це віддячимо їй. Але про матір ніколи не забувають добрі, чуйні діти. Образ матері живе у серці кожного порядного українця, бо він – один. 
Великий Кобзар українського народу низько схилявся перед образом Матері, який втілював для нього рідну матір, Україну, Пречисту Діву Марію. Матір Божа, яка оберігає людей землі, - це узагальнюючий образ всіх матерів.
Шевченко добре знав становище жінок у кріпацькій Україні, глибоко співчував їм, намагався підтримати своїм словом, або, принаймні, викликати до них почуття милосердя в інших. Тому на сторінках його книжок вперше в літературі з'явилися ті, про кого в товаристві не прийнято було говорити – жебрачки, покритки, каліки, котрих називали совами, відьмами, від яких з огидою відверталися. Але ж і під драною свитиною може битися чисте, благородне серце, здатні кипіти гарячі почуття й пристрасті. Однак для Шевченка жінка не лише поневолена кріпачка. Це й щаслива мати, і привітна сестра, і щира кохана. Врешті-решт, жінка – уособлення краси на землі, а Свята Мати, Богородиця – джерело добра, яке змінює світ.
У творчості Т.Шевченка однією з провідних була тема жінки. Поет часто звертався до відображення її трагічної долі в тогочасному суспільстві, присвятив цій темі низку творів, написаних у різні періоди творчості.
На цьому наголошує Іван Франко: "Не знаю в літературі всесвітній поета, котрий би так витривало, так гаряче і з цілою свідомістю промовляв в обороні жінок, в обороні їх права на повне, чисто людське життя... Не знаю в літературі всесвітній поета, котрий би представив так  високий і так щиро людський ідеал жінки-матері. "
2. Виразне читання вірша Т.Шевченка "Сон" ( "На панщині пшеницю жала...") вчителем напам'ять.
2.1. Робота над текстом твору.
2.1.1.Слово вчителя.
"Сон" – мініатюра-образок , написана в 1858 році в Петербурзі. 
Образок – невеликий за обсягом твір (як правило, прозовий), основою якого є ескізне зображення певної події або сценки.
У січні 1858 року Тарас Григорович познайомився з Марком Вовчком, оповідання якої читав ще на засланні, дуже ними захоплювався, розцінював їх як важливий внесок у тогочасну українську літературу. Шевченко мав великий вплив на Марію Олександрівну, заохочував її до творчості. Ці письменники щиро приятелювали. А у липні 1858 року у Петербурзі Шевченко написав „Сон”, який присвятив Марку Вовчку. 
Тема: зображення непосильної праці жінки-кріпачки, яка мріє про майбутню щасливу долю своєї дитини.
Ідея: засудження панства, самодержавства, що гнобило простий люд, лишало його можливості вільно жити і працювати на рідній землі.
Основна думка: 
а) кріпацтво є перешкодою для повноцінного щасливого життя народу; насильна праця, приниження гідності, безправ'я, відсутність волі – ось, що характерно для уярмленого селянства;
б) сон – це мрія кріпачки, її прагнення здобути волю, хоч не собі, а своєму синові.
2.1.2.Опрацювання змісту твору.
  У поезії протиставляється жахливе сьогодення і бажане щасливе майбутнє, жорстока реальність і мрія, що здійснюється лише у сні. Головна героїня поезії не має ні імені, ні обличчя. „Побачити” обличчя жінки не можливо. Ми неначе дивимося на неї зі спини – на згорблену, втомлену, понівечену. Вона – жінка-тінь. Малюючи її образ автор використовує не іменники, а дієслова: „жала”, „втомилася”, „розповила”, „нагодувала”, „попестила” і нарешті – „пошкандибала”. Саме „пошкандибала”, а не пішла. Ця лексема яскраво відбиває сутність життя цієї кріпачки, яка давно не відчувала радості. Життя її спустошене, позбавлене не тільки сенсу, а й повноти материнського щастя. 
  Незважаючи на втому, мати з ніжністю ставиться до сина. А потім і сама незчулася, як задрімала. І в сні пережила момент щастя, бо побачила життя свого сина саме таким, про яке постійно мріяла:
І уродливий, і багатий,
Не одмнокий, а жонатий
На вольній, бачиться, бо й сам
Уже не панський, а на волі...
Це був лише сон, але „усміхнулася небога”. Пробудження повертає жінку у сумну реальність:
Проснулася – нема нічого...
На сина глянула, взяла,
Його тихенько сповила
Та, щоб дожать до ланового,
Ще копу дожинать пішла.
У творі зображено сувору прозу підневільної виснаженої праці, мовчазного відчаю та безнадії й водночас змальовано ідеал щасливої та вільної селянської родини.
2.1.3.Евристична бесіда.
- Що у вірші належить минулому часові, а що можна віднести до вічних понять?
(Минуле – кріпаччина, дітей-немовлят брали у жнива на роботу в поле; ручна робота.
Вічне – любов матері до дитини, мрія про щасливу долю).
- Порівняйте два твори Т.Шевченка з назвою "Сон"("У всякого своя доля..." та "На панщині пшеницю жала"), знайдіть щось спільне та відмінне.
(Спільне – образи матерів-кріпачок, критика тогочасного суспільного ладу картини тяжкої праці, становище дітей кріпаків.
Відмінне – елементи романтики у вірші, "сон"- уявний та реальний)
2.1.4.Словникова робота
Пояснення значення слів: панщина, сніп, лановий.
2.1.5.Художні особливості поезії (порівняння, повтори, епітети)
3. Прослуховування аудіозапису вірша Т.Шевченка "У нашім раї на землі..." народним артистом України Святославом Максимчуком.
3.1.Робота над текстом.
3.1.1. Слово вчителя.
Поезія написана 1849 року, у період перебування поета на засланні.
Т.Шевченко розмірковує над долею жінки-матері: матері-кріпачки, яка народила дитину в шлюбі, та матері-покритки. Обидві не були щасливими, бо не відчули піклування про себе своїх дітей.
Тема: розповідь про важку жіночу долю, долю матері в умовах покріпачення, соціального й національного гніту.
Ідея: возвеличення святості матері, того найціннішого, що є для кожної людини; засудження соціального устрою, який змусив страждати багатьох жінок.
Основна думка: "Слово мамо. Великеє, /Найкращеє слово!"
3.1.2.Опрацювання змісту твору.
  А) Перша мати радіє своїй дитині, радіє материнству, милується красою своєї дитини. Але поки дитина маленька. Коли ж вона досягає віку ходити на панщину, жінка втратить дитину, долею якої може розпорядитися пан. І розійдуться вони „на заробітки, в москалі”. А її чекає самотня старість у нетопленій, холодній хаті.
  Мати-покритка проклинає своє материнство, адже її дитина – бестря від лукавого пана, який порозважався і покинув. Усі люди також відвернулися від них. Та найтрагічніше в її долі те, що й син зненавидить її, коли підросте, не зможе простити того, що вона, його мати, приготувала йому долю старців водити. Їй же залишається одна дорога – загинути десь під тином.
  Сумом пройнятий твір, бо розповідається в ньому про нерадісний шлях жінки від материнського щастя до материнського горя, самотності, покинутості, беззахисності. 
Тому й тональність вірша різна. Починається він світло й урочисто: 
У нашім раї на землі
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим.
  Друга частина просякнута сумом та безнадією: 
І будеш щаслива.
Та не довго. Бо не дійде
До зросту дитина,
Піде собі сліпця водить,
А тебе покине
Калікою на розпутті,
Щоб собак дражнила...
Б) Бесіда за запитаннями.
Яке середовище називають раєм?
Що для поета є святим?
Яким чином даний твір пов'язаний з біографією митця?
За що ми повинні бути вдячними своїм матерям?
Над чим змушує поміркувати Тарас Григорович читача своєю поезією?
Яким же вбачає автор райське життя на землі?
Вільний мікрофон: :"Чи вважаєте ви своє життя раєм?"
    - На які частини можна умовно поділити вірш?
(На читири: гордість щасливої матері-селянки за свою дитину
                      доля в майбутньому, коли діти-кріпаки виростуть
                      сором жінки-покритки
                      доля її дитини в майбутньому)
   - Які слова з вірша стали афоризмом?
(У нашім раї на землі 
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая 
З своїм дитяточком малим.)

 


В) Складання схеми, обговорення її змісту.
(Якою зображена мати у творі Т.Шевченка?)
                                          


   
4. Робота над текстом поеми Т.Шевченка "Марія"
4.1. Слово вчителя.
Ліро-епічна філософська поема „Марія” становить вершину творчості поета після заслання. У ній на матеріалі біблійної міфології осмислено найважливіші проблеми буття людини: духовності та сенсу життя. У цій поемі Шевченко знову звертається до теми зневаженого материнства. 
І. Франко вважав цю поему "вершиною у створенні Шевченком ідеалу жінки-матері"
Шевченка не раз називали співцем жіночої долі. Надзвичайна чутливість великого серця і обставини його життя: глибока травма сиріцтва, болюча пам'ять про матір-страдницю, не вистуджуватиме тепло спогаду про сестринське піклування та про дівчину, яка до хлоп'яти недоглянутого "прийшла, привітала. Утирала мої сльози і поцілувала"
Тема матері й дитини була для поета особливою, адже він сам ще в ранньому дитинстві зазнав відчутної психологічної травми, коли померла його ненька. З того часу в його свідомості розвивався образ втраченого тепла і прихистку. Цим пояснюється особливе ставлення Т. Шевченка до матері, простої, земної жінки-страдниці, яка рано покинула світ. В основі поеми Т. Шевченка – біблійна легенда про Марію, Йосипа та Ісуса.
Образ Богородиці постійно просився у Шевченкову поезію. Невдовзі вона постала всім своїм страдницьким життям у поемі "Марія".
Поему Шевченко написав після повернення з України, в Петербурзі у 1859 році. До написання цієї поеми автор ішов 8 років. У листі до Варвари Репніної з Орської фортеці 1 січня 1850 року він зазначає: "Єдина моя розрада тепер – це Євангелія. Я читаю її без вивчення, щодня і щогодини... Колись я думав аналізувати серце матері за життям святої Марії непорчної Матері Христової, але тепер мені і це за злочин матимуть"
Для Тараса Шевченка Діва Марія – свята заступниця, помічниця, розрада в біді. Її образ поет оспівує молитовно, натхненно(уривок читає учень):
Все упованіє моє
На тебе, мій пресвітлий раю,
На милосердіє твоє, 
Все упованіє моє
На тебе, мати, возлагаю. 
Святая сило всіх святих, 
Пренепорочная, благая!
Молюся, плачу і ридаю:
Воззри, пречистая, на їх, 
Отих окрадених сліпих
Невольників. Подай їм силу
Твойого мученика сина,
Щоб хрест-кайдани донести
До самого, самого краю.
Достойнопітая! Благаю!
Царице неба і землі! 
Вонми їх стону і пошли
Благий конець, о всеблагая!
А я, незлобний, воспою, 
Як процвітуть убогі села,
Псалом і тихим, і веселим
Святую доленьку твою.
А нині плач, і скорб, і сльози
Душі убогої – убогій 
Останню лепту подаю.
Шевченко вбрав Богородицю в український одяг, поселив у білій українській хаті, дав їй долю української дівчини – тим самим, очевидно, бажаючи сказати: у кожному українському серці Живе Бог, любов Матері і Сина, живе доброта, самопожертва, ласка людська.
Іван Огієнко зазначав: "Поема написана в найніжніших тонах. Це верх поетичної досконалості: поема лагідна, спокійна, любовна, а мова її переповнена величними, солодкими церковнослов'янізмами. У ній мати не тільки страждає, а й й мужньо продовжує справу рідного сина ": 
І ти, великая в женах!
І їх униніє, і страх
Розвіяла,мов ту полову,
Своїм святим огненним словом!
4.2. Повідомлення учня (учень коротко розповідає сюжет поеми "Марія")
Марія у Т. Шевченка – звичайна дівчина, наймичка; вона роботяща, слухняна, покірна. Та все ж красуню хвилює її подальша власна доля. Одного разу до оселі Йосипа, якого Т. Шевченко називав то теслею, то бондарем, прибився „лукавий гость”, котрий спокусив молоду дівчину й покинув її. Щоб уникнути ганебної долі покритки, Марія погоджується на шлюб зі старим своїм господарем Йосипом.
Марія народила сина, виховала його борцем за правду, пішла разом із ним, підтримувала його, щоб він „поніс лукавим правди слово”, дійшла з ним „аж до Голгофи”. А коли сина розіп'яли, вона зібрала його учнів і надихала їх „своїм святим огненним словом” на подальшу боротьбу. Ця слабка, змучена жінка єдина в найтяжчу хвилину не втратила віру, підхопила добро, не дала його зупинити – уможливила майбутній порятунок людства, яке вбило її дитину. Отак покритка стала Покровою – заступницею та надією стражденного світу. Сама ж Марія вмирає під тином з голоду. Така в несправедливому суспільстві доля матері, яка все своє життя і, навіть, найдорожче – свого сина – віддала людям для їх визволення.
4.3.Виступ учня на тему: "Біблеїзми в поемі "Марія", їхня стильова функція"
Біблеїзм – уживане в художніх творах слово чи вислів із Біблії. До біблеїзму обов'язково звертаються при перекладах або переспівах релігійно-біблійних текстів для збереження стилістичного забарвлення першотвору або при створенні твору на біблійні сюжети, як от у перших рядках поеми Т.Шевченка "Марія":
Все упованіє моє
На тебе, мій пресвітлий раю, 
На милосердіє твоє,
Все упованіє моє
На тебе, мати, возлагаю.
Святая сило всіх святих,
Пренепорочная, благая!
Біблеїзми – це окремі слова та фразеологізми (у широкому розумінні терміна, включно з прислів'ями та приказками ), які відірвавшись від біблійного тексту, широко вживаються у мовленні, побутовому та літературному. Біблеїзми характерні для мов усіх християнських народів. Чимало їх і в українській мові. Наприклад, у поемі "Марія" біблеїзми є в рядках:
Ти не та,
Не та тепер, Маріє, стала!
Цвіт зелений, наша красота!
4.4.Евристична бесіда
 - В якій новій іпостасі постає Шевченкова жінка-мати?
( Богородиці, яка вела земне життя, стала матір'ю сина Божого і після його загибелі продовжила святу справу – сіяти по світу любов, правду.)
 - Порівняйте новозавітний переказ про Богородицю Марію з твором Шевченка. Висловіть свою думку щодо поеми: це поетичний переказ чи творча інтерпретація?
(Творча інтерпретація: у біблійному переказі не йдеться про те, що Свята Мати продовжила справу сина; вона не була найкращою.)
4.5.Виконання завдання проблемно-пошукового характеру.
Випишіть біблеїзми, поясніть іх стильову функцію.
(Упованіє, возлагаю, пренепорочна, благая, пречиста, достойнопітая, вонми, псалом, лепта, ветхая, апостол; стильова функція – наблизити твір до стилю новозавітного переказу, надати йому символічно-узагальненого звучання)
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
VІІ.Підсумок уроку.
1.Інтерактивна вправа "Мікрофон".
Продовжіть речення:
"Для мене було новим..."
"Мені сподобалося..."
"Думаю, що жінка дійсно..."
2. Оголошення результатів щодо рівня успішності учнів.
VІІІ.Домашнє завдання.
1.Виразно читати та аналізувати вірші та поему.
2.Написати твір-мініатюру на тему: "За що ми повинні бути вдячними своїм матерям?".

 

                                             

 

 

Переглядів: 54 | Додав: наташка | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Життя нашого НВО
Освітній портал
Освіта
Відділ освіти та р
Вхід на сайт
Департамент освіти
ВЕРХОВНА РАДА УКРА
Міністерство освіт
Пошук
Календар
«  Березень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Архів записів
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites

  • Copyright MyCorp © 2016
    Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz