Головна | Реєстрація | Вхід | RSSСереда, 07.12.2016, 12:32

Блідчанське НВО "ЗОШ I-II ст - дитячий садок"

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 7
Гостей: 7
Користувачів: 0
Головна » 2016 » Березень » 24 » Відкритий урок з української мови вчительки початкових класів Повторення вивченого про дієслово
10:20
Відкритий урок з української мови вчительки початкових класів Повторення вивченого про дієслово

  

Тема уроку. Повторення вивченого про дієслово.

Мета уроку. Повторити і закріпити знання учнів про дієслово як частину мови, його граматичні ознаки,уміти визначати число, час, особу дієслів. Формувати вміння визначати дієслова і доводити свою думку. Розвивати діалогічне мовлення, увагу, пам`ять. Виховувати бережливе ставлення до природи, мовленнєву культуру.

Тип уроку. Узагальнення і систематизація вивченого

Форми роботи: групова, індивідуальна, парна, фронтальна.

Методи роботи: робота в малих групах, в парах; «Мікрофон», гра «Пошук», «Асоціативний кущ», «Малюнковий самодиктант», стратегія «Кубування», «Мозковий штурм» .

Обладнання: плакат з епіграфом: «Уся яскравість мовлення у дієслові, адже дієслово — це дійова сила характеру»; аудіозапис «Шум лісу», «Шум моря»; запис уривка пісні комп. І.Шамо, поета Д. Луценка «Як тебе не любити, Києве мій!»; картки з надписами: людина, тварина, неістота, явища природи, сюжетні малюнки, картки для складання прислів`їв, мікрофон.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Вчитель. Добридень всім: всім учням і гостям.

Здоров`я щиро зичу вам.

Дітки, поверніться до гостей, що будуть присутніми на нашому уроці, подаруйте їм свої посмішки і сідайте. Спочатку сідають — краса нашого класу, потім — сила і мужність класу.

Ось дзвінок нам дав сигнал.

Працьовитий час настав.

Тож і ми часу не гаймо

Урок мови починаймо.

Діти, урок у нас сьогодні незвичайний, тож для того, щоб він був цікавим, вам потрібно побувати синоптиками. Спробуйте спрогнозувати свої відповіді на уроці.

1-й учень. На уроці я буду — веселкою — мої відповіді будуть різноманітними.

2-й учень. На уроці я буду — вітром — мої відповіді будуть швидкими.

3-й учень. На уроці я буду — сонечком — я буду креативним.

4-й учень. На уроці я буду — хмаринкою — мої відповіді будуть повними.

5-й учень. На уроці я буду — росинкою — мої відповіді будуть блискучими.

6-й учень. На уроці я буду — місяцем — мої відповіді будуть ясними.

II. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Вчитель.

І зараз з вами знову

згадаємо все про дієслово.

А у зошитах своїх число і тему запишіть.

(На дошці тема уроку: Повторення і узагальнення вивченого про дієслово)

Вчитель. А епіграфом служитимуть слова Ю. Бондарева “Уся яскравіть мовлення у дієслові, адже дієслово — це дійова сила характеру”.

Перед нами поставлені такі завдання:

поглибити знання про дієлово як частину мови;

формувати уміння розпізнавати дієслова у реченнях;

визначати число та часові форми дієслів;

розвивати творчі здібності, спостережливість, увагу, пам`ять.

III. Мотивація навчальної діяльності.

(Інтерактивна вправа “Очікування”)

Вчитель. Чого кожен з вас очікує від уроку?

1-й учень. Я очікую, що на уроці буде цікаво.

2-й учень. Дізнаюсь про щось корисне на уроці.

3-й учень. Цей урок навчить мене краще визначати дієслова в реченнях і текстах.

4-й учень. Я очікую, що будемо працювати в парах.

5-й учень. Дізнаюсь на уроці щось важливе.

6-й учень. Цей урок навчить мене краще розпізнавати часові форми дієслів.

IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.

Вчитель. А ось цей “чарівний кубик” нам буде вказівкою та підказувати вірний шлях у виконанні вправ та завдань уроку.

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Знання наші перевіряє.

УВАГА! Аналізуємо завдання “чарівного кубика”

(Стратегія “Кубування”)

- Скільки граней має куб?

1 грань. Частина мови. Що означає?

2 грань. Неозначена форма дієслова.

3 грань. Числа дієслова.

4 грань. Часові форми дієслова.

5 грань. Вправи на закріплення.

6 грань. Підсумок уроку.

1 грань. Частина мови.

Вчитель. Яка частина мови називається дієловом?

Учениця. Дієслово — це самостійна частина мови, що називає дію або стан предмета і відповідає на питання: що робити?, що зробити?, що робив?, що зробив?, що робить?, що зробить?, що робиться з предметом?, у якому стані він перебуває?

Вчитель. Працюємо в парах. Наводимо приклади дієслів. Один учень запитує — другий наводить приклад на дане питання і навпаки.

1-й учень. Що робити?

2-й учень. Співати.

1-й учень. Що зробити?

2-й учень. Намалювати.

1-й учень. Що робив?

2-й учень. Стрибав.

1-й учень. Що зробив?

2-й учень. Зліпив.

1-й учень. Що робить?

2-й учень. Танцює.

1-й учень. Що зробить?

2-й учень. Напише.

Вчитель. Що ще можна сказати про дієслово?

Учениця. Дієслово називає дію або стан як змінну ознаку, як процес, що триває в часі. Дії завжди пов`язані з виконавцем: людиною, твариною, неістотою, явищем природи.

Вчитель. Знову наводимо приклади в парах:

Один учень виконавець — другий називає дію виконавця.

(Вчитель показує загального виконавця)

Людина.

  1. Робітник — працює

  2. Учень — відповідає

  3. Учениця — пише

  4. Мама — виховує

  5. Братик — грається

  6. Художник — малює

Тварина.

  1. Кінь — скакає

  2. Півень — кукурікає

  3. Собака — гавкає

  4. Кіт — нявчить

  5. Рибка — плаває

  6. Пташка — літає

Неістота.

  1. Стовп — хитається

  2. Олівець — малює

  3. Стіл — стоїть

  4. Картина — висить

  5. Комп`ютер — завантажується

  6. Сканер — сканує

Явища природи.

  1. Сніг — іде

  2. Вітер — віє

  3. Сонце — світить

  4. Роса — виблискує

  5. Хмара — насувається

  6. Лід — розтає

Що означає?

Вчитель. Дієслово може означати:

(Робота в парах)

1-а пара. Процес мислення - описувати, вдумуватися, мислити.

2-а пара. Процес мовлення — вимовляти, розказувати, шепотіти.

3-а пара. Конкретну фізичну дію — малювати, співати, танцювати.

1-а пара. Переміщення у просторі — бігти, їхати, летіти.

2-а пара. Сприйняття органами чуття — торкатися, бачити, чути.

3-а пара. Бажання — хотіти, мріяти, бажати.

1-а пара. Стан, у якому перебуває особа або предмет — сидіти, стояти, робити.

2-а пара. Ставлення особи до когось або чогось — поважати, любити, зневажати.

3-а пара. Зміни — розквітати, старіти, худнути.

V. Каліграфічна хвилинка

Вчитель.

Щоб букви правильно писати

Хвилинку каліграфії нам треба розпочати.

Писатимемо букви рівнесенько,

Щоб були красиві, гарнесенькі.

Ловимо дієслова у пісні. Записуємо на дошці і каліграфічно в зошиті.

(Звучить запис пісні І. Шамо “Як тебе не любити Киеве мій”)

Підкресліть дієслова, які відповідають на питання що робити. Які дієслова відповідають на питання що робити?, що зробити?.

Учні. Дієслова неозначеної форми.

Вчитель. Що таке неозначена форма дієслова?

Учениця. Неозначена форма дієслова - це незміна форма дієслова, що називає дію, яка не вказує ні на час, ні на особу, ні на кількість виконавців дії.

2 грань. Неозначена форма дієслова

Вчитель. Ось ми з вами перейшли до 2 грані куба “Неозначена форма дієслова”. Що ще можна сказати про неозначену форму дієслова?

Учениця. Неозначена форма дієслова — це початкова форма дієслова.

Вчитель. Утворюємо від поданих дієслів неозначену форму.

Любив — любити.

Ходжу — ходити.

Радів — радіти.

Пишу — писати.

Працював — працювати.

Зробив — зробити.

Пішов — піти.

Зашумів — зашуміти.

Прокинулися — прокинутися.

Потягнулися — потягнутися.

Забринів — забриніти.

Прийшов — прийти.

Хвилинка відпочинку.

Вчитель. Ми чудово працювали, і настав час відпочити. Я називаю дієслова, а ви зображуйте те що вони означають: присідати, тремтіти, стрибати, літати, посміхатися, слухати, танцуювати, сидіти.

VI. Повторення й закріплення здобутих знань у процесі практичної роботи.

1. Малюнковий самодиктант.

Вчитель. За поданими малюнками записати іменники, добираючи до них дієслова неозначеної форми. Із цими словосполученнями скласти речення. Хто справиться — піднімає руку.

(На малюнках: вареники, сало, борщ, хліб, пампушки, пиріг)

1-й учень. Я із задоволенням допомагаю ліпити вареники.

2-й учень. Сало різати потрібно тоненькими шматочками.

3-й учень. Учні 4 класу навчилися варити смачний український борщ.

4-й учень. В давні часи люди вміли пекти хліб в печах.

5-й учень. Ох, як я люблю куштувати смачні бабусині пампушки.

6-й учень. Щоб спекти смачний пиріг, потрібно ретельно замісити тісто.

Вчитель. Переходимо до наступної грані.

3 грань. Числа дієслова.

Вчитель. Як змінюються дієслова за числами?

Учень. Дієслова змінюються за числами. Вони вживаються в однині і множині. В однині дієслово вживається тоді, коли воно називає дію одного предмета.

У множині дієслово вживається тоді, коли називає дію двох або більше предметів.

2. Робота в парах

Вчитель. Змініть словосполучення так, щоб вони означали множину.

Гай шумить — гаї шумлять.

1-а пара. Струмок тече — струмки течуть.

2-а пара. Школяр читає — школярі читають.

3-а пара. Дівчина працює — дівчата працюють.

1-а пара. Вчитель пояснює — вчителі пояснюють.

2-а пара. Бібліотекар розповідає — бібліотекарі розповідають.

3-а пара. Артист співає — артисти співають.

3. Гра “пошук”

(На дошці віршик)

Бігають, сміються діти,

Та — лиш дзвоник задзвенить,

Стане тихо, ніби в квіти

Поховались бджоли вмить.

Вчитель. Підкресліть дієслова в цьому тексті, вжиті у формі множини і однини.

(Учні по черзі підкреслюють і коментують свою відповідь)

1-й учень. В цьому вірші дієслова бігають і сміються вжиті у множині бо вони пов`язані за змістом з іменником діти, який вжитий у множині.

2-й учень. Дієслово задзвенить — це однина, воно пов`язане з іменником дзвоник, який вжитий у однині.

3-й учень. Поховались — це множина, бо пов`язане з словом бджоли, яке вжито у множині.

4 грань. Часові форми дієслова

Вчитель. Як змінюються дієслова за часами.

Учениця. Дієслова можуть змінюватися за часами. Мають 3 форми — теперішнього, минулого й майбутнього часів. Дієслова теперішнього часу називають дію, яка відбувається тоді, коли про неї говорять. Дієслова минулого часу називають дію, яка відбувалася раніше, ніж про неї говорять. Дієслова майбутнього часу називають дію, яка відбувається після того, як про неї сказали.

4. Гра “пошук”

(На дошці 3 віршики з дієсловами, вжитими у формі минулого, теперішнього і майбутнього часу)

(До дошки виходять 3 учні одночасно)

1.

На білих конях віхола

В село моє заїхала.

Село дзвенить копитами,

Снігами оксамитами.

І світиться домівками

З веселими щедрівками.

Линемо крізь віхалу

З радісною втіхою.

2.

Ми — веселі олівці,

Наче сонця промінці.

По папері помандруєм,

Все, що хочеш намалюєм.

Тільки нас не розкидай,

А в коробочку складай!

3.

З дитинства пам`ятаю рушники,

Що так любовно їх творила мама.

По- українськи хата на святки

Сіяла вишитими рушниками.

Вчитель. В яких часових формах вжиті дієслова в цих віршах?

1-й учень. В цьому вірші підкреслені дієслова вжиті у формі теп.ч.

2-й учень. В цьому вірші виділені дієслова вжиті у формі майб.ч.

3-й учень. В цьому вірші підкреслені дієслова вжиті у формі мин.ч.

5 робота в парах

(Вчитель роздає кожній парі написані дієслова в неозначеній формі : гомоніти, плакати, воювати, валяєтися, прилетіти)

Вчитель. Утворити часові форми:

1-ша пара. Минулого часу

2-га пара. Теперішнього часу

3-тя пара. Майбутнього часу

5 грань. Вправи на закріплення

Вчитель. Починаємо 5 грань з хвилинки відпочинку.

6. Гра “Так чи Ні”

  • Дієслово означає предмет (Ні)

  • У реченні дієслово найчастіше буває присудкам (Так)

  • Дієслова не змінюються за числами (Ні)

  • Дієслова змінюються за часами (Так)

  • Дієслова бувають неозначеної форми (Так)

  • Дієслова відповідають на питання який? яка? яке? (Ні

    7. Малюнковий самодиктант

    (На кожній парті сюжетний малюнок явища природи: осінній тунель, водоспад у літньому лісі, гірський краєвид)

    Вчитель. За допомогою дієслів теперішнього часу опишіть явище, зображене на картинці.

    Осінній тунель: сяє, зеленіє, прокладає, осипається, жовтіє, накриває, росте, височить.

    Водоспад у літньому лісі: грається, зеленіє, сяє, переливається,

    тече, бурлить, дзюрчить, світить, біліє,росте, піниться.

    Гірський краєвид: червоніє.жовтіє,зеленіє, синіє, переливається, росте, височить, світить,квітує, палає, горить, сідає, вечоріє.

    8. Музичний “ Пошук”

    Вчитель. Наступне наше завдання називається “ Звуки природи”.Згадайте, де можна почути такі звуки в природі?

    І як можна за допомогою дієслів описати таке явище?

    (Звучить фонограма “ Шум моря”. На дошці картина хвилюючого моря перевернута. Діти слухають запис і одночасно записують дієслова).

    Море: грається, шумить, хлюпає, стогне, виграє, виплескує, тече, хвилюється, перекочує, наздоганяють, милує, виблискує, шипить, підскакують, огортає, порушує, висвистує,звучить, голубіє, кипить, бушує,переливається.

    Весна у лісі: співає, лине, зазвучали, оживає, шумить, перегукуються, щебечуть, дзюркоче, радіє, гомонить, ллється, висвистує, шелестить,мріє.

    VII. Підсумок уроку

    6 грань. Підсумок уроку

    Нарешті — остання грань нашого чарівного кубика — підведення підсумків уроку.

    Вчитель. Із завдань нашого уроку ми бачимо, що дієслова дуже важливі для нашої мови, бо вони прикрашають нашу мову, збагачують, роблять її цікавою та різноманітною.

  • Діти, оцініть свою роботу на уроці.

  • Чи задоволені ви своїми відповідями?

  • Чи сподобався урок?

  • Чи справдилися ваші очікування?

  • Зараз кожен висловить свою думку.

    1-й учень. Язрозуміла, яке важливе значення мають дієслова для нашої мови.

    2-й учень. Я збагатився інформацією про дієслово як частину мови.

    3-й учень. Завдяки цьому уроку я краще навчився розпізнавати дієслова в текстах.

    4-й учень. Мені урок дуже сподобався тим, що був насичений різноманітними вправами і завданнями.

    5-й учень. Мені сподобалося працювати в парах.

    6-й учень. Мій словниковий запас збагатився дієсловами, тому я хочу, щоб такі уроки частіше повторювалися.

     

Переглядів: 76 | Додав: наташка | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Життя нашого НВО
Освітній портал
Освіта
Відділ освіти та р
Вхід на сайт
Департамент освіти
ВЕРХОВНА РАДА УКРА
Міністерство освіт
Пошук
Календар
«  Березень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Архів записів
Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites

  • Copyright MyCorp © 2016
    Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz